117: HAWA NAFSU DAN KESAMARAN JALAN.
TIDAK DIKHUATIRKAN ATAS KAMU SAMARNYA JALAN YANG KAMU TEMPUHI, TETAPI
YANG DIKHUATIRKAN ADALAH KEMENANGAN HAWA NAFSU ATAS KAMU.
Orang yang mendapat
keinsafan untuk kembali kepada Allah s.w.t selalunya menghadapi kebingungan
dalam memilih jalan menuju Allah s.w.t. Kebingungan dan kekeliruan akan
bertambah jika seseorang itu cenderung untuk memasuki aliran
tarekat
Percanggahan pendapat ulama dalam masyarakat membuatnya
tidak dapat memutuskan siapakah yang benar. Satu pihak mendabik dada mengatakan
bahawa mereka yang benar, dan pihak lain adalah salah. Mereka adalah ahli sunah
sementara pihak lain adalah ahli bidaah. Menurut mereka, ilmu mereka yang
Islamik, sementara ilmu pihak lain adalah sesat. Tarekat merekalah yang
sampai kepada Rasulullah s.a.w sementara tarekat orang lain putus di
tengah jalan. Jadi, siapakah yang berada di atas jalan yang benar lagi lurus?
Jalan manakah yang mahu diikuti? Keadaan yang demikian membuat orang yang
baharu untuk memilih jalan mengalami kebingungan dan kekeliruan.
Bagi mengelakkan
kebingungan dan kekeliruan tersebut dan mencari penyelesaiannya, Kalam Hikmat
117 di atas menarik perhatian kepada persoalan pokok. Jangan terlalu khuatir
tentang jalan mana yang mahu dipilih dan guru mana mahu diikuti.
Apa yang
penting adalah berwaspada agar diri kita tidak ditawan oleh nafsu. Sekiranya
hawa nafsu menawan kita nescaya kita akan sesat walau jalan mana yang kita
lalui dan guru mana kita ikuti. Hawa nafsu menyekat cahaya petunjuk dari masuk
ke dalam hati. Bila hati dilengkungi oleh tembuk hawa nafsu tidak ada guru yang
boleh memasukkan ilmu ke dalam dada kita dan tidak ada jalan yang dapat
menetapkan langkah kita.
Dengan ini, seelok-eloknya perhatian mesti diberi
kepada latihan mengawal hawa nafsu. Bila hawa nafsu sudah terkawal, insya-Allah
jalan kebenaran akan terbuka kepada kita. Sekiranya kita sedang mengikuti jalan
yang salah, diheret oleh guru yang sesat, tetapi hawa nafsu tidak menawan kita,
kita akan mudah menerima kebenaran bila ia datang. Dan, kita tidak keberatan
untuk meninggalkan jalan yang salah dan guru yang sesat itu untuk mengikuti
jalan yang lurus dan guru yang benar.
Apa yang penting adalah maksud dan tujuan
hendaklah betul. Tetapkan yang Allah s.w.t sahaja yang menjadi maksud dan
tujuan. Jika belajar ilmu agama janganlah kerana bertujuan mahu menjadi guru
yang dikagumi. Jika beramal ibadat jangan pula kekeramatan yang dituntut.
Tetapkan haluan menuju Allah s.w.t. Jika kita berpegang dengan prinsip demikian
mudahlah kita mencari guru yang benar dan jalan yang lurus. Guru mana pun boleh
diikuti asalkan dia mengajar ilmu yang dari al-Quran dan as-Sunah, berpandu
kepada perjalanan khalifah ar-rasyidin dan guru itu sendiri beramal mengikut
ilmu tersebut. Tarekat yang mana pun boleh diikuti asalkan ia berada
dalam sempadan al-Quran dan as-Sunah, jangan mengadakan bidaah. Pada sepanjang
masa bukakan hati untuk menerima taufik dan hidayat dari Allah s.w.t.
Seharusnya tidak
terjadi kekeliruan dalam memilih jalan kerana Islam sudah cukup lengkap, nyata
dan tidak ada samar-samar. Tarekat Islam adalah zahir sibuk dengan
syariat dan batin memperteguhkan iman. Hati bersandar kepada Allah s.w.t
dan mata hati memerhatikan Rububiyah dalam segala perkara dan pada setiap
ketika. Jangan bersandar kepada amal dan ilmu. Perhatikan firman-firman-Nya:
Dan orang-orang
Yahudi berkata: “Uzair ialah anak Allah”. Dan orang-orang Nasrani
berkata: “ Al-Masih ialah anak Allah”. (Ayat 30 : Surah at-Taubah)
Mereka menjadikan
pendeta-pendeta dan ahli-ahli agama mereka sebagai pendidik-pendidik selain
dari Allah. (Ayat 31 : Surah at-Taubah)
Nampakkah (wahai
Muhammad) keburukan keadaan orang yang menjadikan hawa nafsunya: tuhan yang
dipuja lagi ditaati? (Ayat 43 : Surah al-Furqaan)
Katakanlah (wahai
Muhammad): “Jika bapa-bapa kamu, dan anak-anak kamu, dan saudara-saudara kamu,
dan isteri-isteri (atau suami-suami) kamu, dan kaum keluarga kamu, harta benda
yang kamu usahakan, dan perniagaan yang kamu bimbang akan merosot, dan tempat
tinggal yang kamu sukai, - (jika semuanya itu) menjadi perkara-perkara yang
kamu cintai lebih daripada Allah dan Rasul-Nya dan (daripada) berjihad untuk
agama-Nya, maka tunggulah sehingga Allah mendatangkan keputusan-Nya (azab
seksa-Nya); kerana Allah tidak akan memberi petunjuk kepada orang-orang yang
fasiq (derhaka)”. (Ayat 24 : Surah at-Taubah)
Allah s.w.t telah
menunjukkan jalan yang jelas. Syirik juga telah diperjelaskan. Seharusnya tidak
terjadi kebingungan dalam mengatur langkah menuju Allah s.w.t. Jalan yang
terang benderang itu akan menjadi samar sekiranya hawa nafsu menguasai hati.
Oleh itu peliharalah hati kita agar kita tidak menjadi hamba kepada hawa nafsu
yang akan membinasakan kita.
.
Alhamdulillaah .Mohon share.Jzkk.Moga kita semua dipayungi rahmat Allah.Aamiin Allahumma Aamiin.
ReplyDelete