112: KEIZINAN MEMINTA TANDA AKAN MENDAPAT KURNIA.
APABILA DIIZINKAN LIDAH KAMU MEMBUAT PERMINTAAN MAKA KETAHUILAH BAHAWA
ENGKAU AKAN MEMPEROLEHI KURNIA-NYA.
Orang yang
mengembara pada jalan kerohanian menuju Allah s.w.t melalui empat
suasana:
1. Suasana nafsu ammarah atau sifat-sifat kebinatangan yang tidak menghiraukan batasan hukum dan suka memperturutkan hawa nafsunya. Inilah suasana ahli dunia.
2. Suasana mengurung hawa nafsu dalam kandang hukum. Perkara haram dijauhkan dan banyak daripada perkara halal ditinggalkan kerana takut terjerumus ke dalam yang haram, juga supaya nafsu kebinatangan tidak kembali segar. Inilah suasana ahli akhirat yang kuat berpegang kepada syariat.
3. Suasana nafsu kebinatangan sudah dikalahkan dan hati mengalami alam kebatinan atau hakikat. Pancaran nur iman dan tauhid menerangi hati, membawa hati memperolehi isyarat-isyarat ketuhanan atau ilmu Rabbani. Inilah suasana kewalian.
4. Suasana kehendak, maksud diri dan kesedaran diri terhapus dan dia masuk ke dalam keredaan dan kurniaan Allah s.w.t. Dia tidak lagi menggunakan apa yang mendatangkan manfaat kepadanya dan tidak menghindarkan apa yang mendatangkan mudarat kepadanya. Dia hanya bergantung dan menyerah kepada Allah s.w.t tanpa berkehendakkan apa-apa. Dia tidak lagi meminta pertukaran makam, tidak berhajat kepada apa-apa dan tidak memilih sesuatu untuk dirinya. Dia menerima takdir Allah s.w.t dengan reda. Inilah suasana badliat atau aulia pilihan Allah s.w.t.
Dalam perjalanan
menuju makam takdir dan lakuan Allah s.w.t seseorang itu membuang keseronokan,
kehendak dan kepentingan diri sendiri.
Tidak ada maksud
dan tujuannya kecuali Allah s.w.t. Dirinya sendiri sudah tidak kelihatan pada
mata hatinya.
Apabila dia sudah sampai ke makam takdir dan lakuan Allah s.w.t, maka
Allah s.w.t mengembalikan dirinya dan keinginannya. Dia kembali kepada
kesedaran kemanusiaan yang mempunyai hajat keperluan kepada Allah s.w.t. Allah
s.w.t memerintahkan kepadanya supaya meminta apa-apa yang telah diperuntukkan
kepadanya. Permintaannya itu pasti dimakbulkan Allah s.w.t sebagai ganjaran
bagi kesusahan yang telah ditempuhinya, juga sebagai menyatakan kedudukannya di
sisi Allah s.w.t dan keredaan Allah s.w.t kepadanya.
Orang yang sempurna
perjalanan kerohaniannya kemudian kembali semula kepada makam insan adalah
hamba yang layak bergelar khalifah Allah. Para khalifah Allah bekerja
memakmurkan bumi ini dan membimbing manusia ke jalan Allah s.w.t. Sesuai dengan
makam insan di mana dia didudukkan, maka dia bekerja mengikut cara manusia
umum. Apabila dia berhajat sesuatu dia akan meminta kepada Allah s.w.t. Allah
s.w.t akan memakbulkan permintaannya sesuai dengan kedudukannya sebagai
khalifah.
Cara hidup begini
ketara ditunjukkan oleh Rasulullah s.a.w, di mana baginda s.a.w sangat gemar
berdoa kepada Allah s.w.t dan tidak ada doa baginda s.a.w yang dipersiakan
Allah s.w.t. Hati yang telah cenderung untuk berdoa, setelah melepasi makam
tiada doa, menunjukkan bahawa Allah s.w.t telah menyediakan kurniaan untuknya.
Permintaan tersebut merupakan keizinan untuk dia mengambil apa yang menjadi bahagiannya.
Dan Tuhan kamu
berfirman: “Berdoalah kepada-Ku, nescaya Aku perkenankan doa permohonan kamu.
Sesungguhnya orang-orang yang sombong takbur daripada beribadat dan berdoa
kepada-Ku, akan masuk neraka Jahannam dalam keadaan hina”. (Ayat 60 :
Surah Mu’min)
Orang yang beriman
yakin dengan janji Allah s.w.t untuk memakbulkan segala doa. Mereka tidak jemu
berdoa sekalipun ia mengambil masa yang lama untuk memperolehi apa yang
didoakan itu. Nabi Zakaria a.s adalah salah seorang yang tidak jemu berdoa kepada
Allah s.w.t. Kelambatan masa tidak mengurangkan keyakinan beliau a.s.
Ia merayu dengan
berkata: “Wahai Tuhanku! Sesungguhnya telah lemahlah tulang-tulangku, dan telah
putih melepaklah uban kepalaku; dan aku - wahai Tuhanku – tidak pernah merasa
hampa dengan doa permohonanku kepadaMu”. (Ayat 4 : Surah Maryam)
Allah s.w.t
menjadikan doa sebagai satu hubungan seni di antara Dia dengan hamba-Nya. Dia
suka mendengar hamba-Nya berdoa kepada-Nya, hinggakan di dalam syurga pun Dia
masih memberi keizinan untuk hamba-Nya berdoa.
Orang-orang yang
hampir dengan Allah s.w.t, para ahli syurga gemar berdoa kepada-Nya kerana doa
itu adalah perhubungan kasih sayang di antara Tuhan dengan hamba-Nya. Allah
s.w.t ‘memanjakan’ hamba-Nya dengan membuka pintu doa.
.
Bismillahirrohmaanirrohiim mohon share jzkk Moga diterima sebagai amal soleh In Syaa Allah Aamiin Allahumma Aamiin
ReplyDelete