111: UNS (JINAK HATI DENGAN ALLAH S.W.T).
APABILA KAMU BERASA HILANG MINAT KAMU KEPADA MAKHLUK, MAKA KETAHUILAH BAHAWA AKAN
DIBUKAKAN
KEPADA KAMU PINTU BERJINAK-JINAK DENGAN ALLAH S.W.T.
Kehidupan ini pada
zahirnya dikawal oleh hukum sebab musabab. Hukum sebab musabab berjalan melalui
makhluk, maka kelihatanlah tindakan makhluk mencorakkan berbagai-bagai keadaan
dan peristiwa.
Kehidupan ini
adalah umpama sebuah keretapi. Pengalaman yang diharungi oleh seseorang menjadi
batang-batang besi sambung menyambung membentuk landasan dan memaksa keretapi
bergerak mengikut arah yang terbentuk. Keretapi tersebut bergerak
mengheret gerabak-gerabak yang muatannya adalah berbagai-bagai anasir yang
berkumpul dalam sistem sebab musabab, terdiri daripada berbagai-bagai jenis
makhluk, memakai berbagai-bagai rupa dan nama.
Semakin banyak
sistem sebab musabab yang dikumpulkan semakin banyak juga makhluk yang
mengenderai keretapi. Jika bahan yang dibawa terlalu banyak enjin keretapi
tidak terdaya menarik gerabak-gerabak yang penuh dengan muatan itu. Keadaan ini
memaksa keretapi berhenti kerana kehabisan tenaga. Tatkala itu semua
bahan-bahan yang dimuatkan ke dalam gerabak keretapi perlu dinilai semula.
Hasil daripada
penilaian semula akan didapati banyak daripada muatannya adalah bahan yang
tidak berguna. Sebahagiannya adalah sampah sarap dan sebahagian lagi
benda-benda sisa buangan yang kotor dan menjijikkan. Banyak juga sisa toksid
yang memudaratkan.
Sesiapa yang membuat penilaian semula terhadap bahan-bahan yang dimuatkan ke dalam gerabak keretapinya pasti akan menggelengkan kepalanya, melihat kebodohan dirinya sendiri mengangkut, mengheret dan menjaga benda-benda yang tidak berguna, kotor, menjijikkan dan memudaratkan.
Lalu dia membuat
keputusan untuk melepaskan gerabak-gerabak yang diisi dengan bahan-bahan yang
demikian. Gerabak-gerabak tersebut dicantumkan oleh penyambung-penyambung.
Penyambung perlu dibuang untuk melepaskan gerabak berkenaan. Penyambung yang
perlu dibuang adalah yang dipanggil kasihkan dunia, panjang angan-angan,
menurutkan syahwat, gemar kepada kemasyhuran, hasad dengki, dendam dan
lain-lain yang seumpamanya.
Dia sudah sedar
bahawa penyambung-penyambung tersebutlah yang memaksanya membawa beban yang
berat menyebabkan kuasa enjinnya digunakan dengan sia-sia. Bila semua
penyambung berkenaan sudah dilepaskan maka terpisahlah semua gerabak yang diisi
dengan bahan-bahan yang tidak berguna tadi. Keretapinya pun dapat meneruskan
perjalanan dengan selesa.
Ketika di dalam
suasana asbab, ahli asbab yang menghadapi makhluk yang bertindak dalam sistem
sebab musabab akan mengadakan sebab musabab juga untuk melepaskan dirinya dari
sebab musabab yang menguasainya.
i) Kadang-kadang sebab musabab yang
mendatang mengatasi kekuatan sebab musabab yang diciptanya.
ii) Dalam perkara ini, yang
mendatang dapat mengalahkannya. Ini menyebabkan
jiwanya berasa tertekan.
iii)
Bila tekanan itu menjadi sangat kuat dan
dia tidak berdaya menahannya, dia akan memberontak dengan melawan sistem sebab
musabab itu sendiri, termasuklah makhluk yang terlibat dalam arus sebab
musabab.
iv)
Perlawanan yang dilakukannya bukanlah
mengadakan sebab musabab yang lebih kuat, tetapi dia menentang dengan cara
membebaskan dirinya dari sebab musabab, iaitu dia melepaskan rantai kekuasan
makhluk terhadap dirinya. Dia menanggalkan asbab dan digantikannya dengan
tajrid.
Dalam suasana asbab
hati menghadap kepada makhluk dan sibuk melayani kerenah makhluk yang
mendatanginya. Bila hati melangkah
kepada suasana tajrid ia akan menghadap kepada Tuhan dan tidak mengambil berat
tentang kerenah makhluk.
Hati hanya
mempunyai satu muka.
i) Jika ia menghadap kepada makhluk ia
membelakangi Tuhan dan
ii) Jika ia menghadap kepada Tuhan ia
membelakangi makhluk.
Apabila Allah s.w.t berkehendak memberi taufik dan hidayat kepada hamba-Nya,
hati hamba itu dipalingkan kepada-Nya.
Apabila Allah s.w.t berkehendak memberi taufik dan hidayat kepada hamba-Nya,
hati hamba itu dipalingkan kepada-Nya.
Hati
yang menghadap kepada Allah s.w.t akan merasakan jalinan kemesraan dengan-Nya.
Hati
menyukai apa yang Allah s.w.t sukai. Ia gemar melakukan amal ibadat kerana
Allah s.w.t sukakannya. Ia sanggup melakukan amal ibadat dengan banyak semata-mata kerana mahu menggembirakan Allah
s.w.t. Tidak ada niat untuk dunia atau akhirat. Segala-galanya kerana Allah
s.w.t. Suasana hati yang begini dinamakan uns, iaitu hati berasa jinak dengan
Allah s.w.t.
Uns adalah
sebahagian daripada pengalaman hakikat.
a).Ia memberi
tenaga kepada rohani agar kuat menempuh dugaan yang hebat dan gemar melakukan
ibadat dengan bersungguh-sungguh.
b).Uns menjadi
tenaga yang membawa cinta-kasih yang mendalam terhadap Allah s.w.t.
Cinta-kasih menjadi tangga untuk mencapai muraqabah. Muraqabah (bebas hati dari
pengaruh makhluk) menjadi tangga untuk mencapai peringkat yang lebih tinggi, di
mana hati nurani disinari oleh Nur Ilahi Yang Maha Suci membuka Cinta Hakiki
yang tidak terbatas kepada zat Yang Maha Esa.
Tanda seseorang itu
dibukakan kepadanya pintu uns yang boleh membawa kepada pintu-pintu lain adalah
orang yang berkenaan tidak berminat untuk melayani kerenah makhluk. Dia lebih
suka bersendirian dengan khalwatnya. Kegiatannya adalah mengingati Allah s.w.t
sepanjang masa, ketika duduk, berdiri dan berbaring. Dalam suasana yang
demikian terbukalah kepadanya pintu hikmah untuk menyaksikan kebesaran Allah
s.w.t pada sekalian kejadian-Nya.
Al-Quran menceritakan
hubungan hati yang menghadap kepada Allah s.w.t dan banyak mengingati-Nya
sehingga terbuka pintu tafakur untuk mengenali Allah s.w.t:
(Iaitu) orang-orang
yang menyebut dan mengingati Allah semasa mereka berdiri dan duduk dan
semasa mereka berbaring mengiring, dan mereka pula memikirkan tentang kejadian
langit dan bumi (sambil berkata): “Wahai Tuhan kami! Tidaklah Engkau menjadikan
benda-benda ini dengan sia-sia, Maha Suci Engkau, maka peliharakanlah kami dari
azab neraka”. (Ayat 191 : Surah a-li ‘Imran)
Hati yang sudah
berpaling kepada Allah s.w.t dipalingkan daripada tipu daya syaitan.
Sesungguhnya
orang-orang yang bertakwa, apabila mereka disentuh oleh sesuatu imbasan hasutan
dari syaitan, mereka ingat (kepada ajaran Allah), maka dengan itu mereka
nampak (jalan yang benar). (Ayat 201 : Surah al-A’raaf)
.
Bismillahirrohmaanirrohiim mohon share jzkk atas perkongsian ilmu moga diterima sebagai amal soleh In Syaa Allah Aamiin Allahumma Aamiin
ReplyDelete