Saturday 15 December 2012

SYARAH AL-HIKAM : 102: Allah s.w.t Ditaati Kerana Sifat-sifat Ketuhanan-Nya

102: ALLAH S.W.T DITAATI KERANA SIFAT-SIFAT KETUHANAN-NYA.

BARANGSIAPA BERIBADAT KEPADA ALLAH S.W.T KERANA MENGHARAPKAN SESUATU ATAU SUPAYA KETAATANNYA DAPAT MENOLAK KEDATANGAN SEKSAAN DARI ALLAH S.W.T, MAKA ORANG ITU TIDAK MENDIRIKAN KEWAJIPAN TERHADAP HAK SIFAT-SIFAT-NYA.


Ketaatan hamba kepada Allah s.w.t dibina di atas tiga dasar: 
1.      “Wahai Tuhan kami. Kurniakan kepada kami kebaikan di dunia dan kebaikan di akhirat dan selamatkan kami dari azab api neraka”.
2.      “Ilahi! Engkau jualah maksud dan tujuan kami. Keredaan Engkau jua yang kami cari.”
3.      “Ilahi! Engkau jua maksud dan tujuan, tiada lain yang kami cari”.
  •    Orang Islam umumnya membina ketaatan mereka di atas dasar yang pertama. [“Wahai Tuhan kami. Kurniakan kepada kami kebaikan di dunia dan kebaikan di akhirat dan selamatkan kami dari azab api neraka.” ]
  •  Orang yang masih pada peringkat mencari membinanya di atas dasar yang ke dua. [“Ilahi! Engkau jualah maksud dan tujuan kami. Keredaan Engkau jua yang kami cari.” ]
  • Orang yang telah bertemu dengan yang dicari membinanya di atas dasar yang ke tiga. [“Ilahi! Engkau jua maksud dan tujuan, tiada lain yang kami cari.”  ]

Hikmat di atas mengajak golongan pertama supaya memperbaiki diri mereka dengan cara membina ketaatan seperti golongan ke dua dan seterusnya mencapai peringkat golongan ke tiga.
*   *   *   *   *   *   *
1). Orang Islam umumnya membina ketaatan mereka di atas dasar yang pertama.              [“Wahai Tuhan kami. Kurniakan kepada kami kebaikan di dunia dan kebaikan di akhirat dan selamatkan kami dari azab api neraka.” ] 
Orang awam beribadat kepada Allah s.w.t kerana mengharapkan kurniaan dari-Nya yang berupa nikmat kesejahteraan hidup di dunia dan keselamatan di akhirat.


Mereka membuat andaian bahawa jika mereka berbuat taat tentu Tuhan akan melayannya dengan lemah-lembut, memberikan kepada mereka kebaikan dan menghindarkan dari mereka bala bencana ketika mereka hidup di dunia serta menyelamatkan mereka dari api neraka di akhirat, seterusnya menempatkan mereka di dalam syurga yang abadi. Ketaatan golongan ini bermotifkan kepentingan peribadi.

Rasulullah s.a.w bersabda:


SEKIRANYA TIDAK ADA NERAKA TENTU MEREKA TIDAK SUJUD KEPADA ALLAH S.W.T.
JANGAN KAMU BERPERANGAI SEPERTI HAMBA YANG JAHAT, JIKA TAKUT, DIA BEKERJA. JANGAN KAMU MENJADI SEPERTI PEKERJA YANG JAHAT, JIKA TIDAK DIBERI UPAH, DIA ENGGAN MEMBUAT KERJA.

*   *   *   *   *   *   *
2). Orang yang masih pada peringkat mencari membinanya di atas dasar yang ke dua. [“Ilahi! Engkau jualah maksud dan tujuan kami. Keredaan Engkau jua yang kami cari.” ]

Golongan kedua pula pergi kepada Islam yang lebih mendalam, dengan berbuat aslim (menyerah diri) kepada Allah s.w.t. Dalam pembentukan sifat aslim ini mereka melakukan ketaatan kepada Allah s.w.t kerana mengharapkan keredaan-Nya. Inilah golongan ahli tarekat. Amal ibadat dilakukan untuk membersihkan hati nurani agar dia dapat mendekati Allah s.w.t. Rasa kasihkan Allah s.w.t telah tumbuh dalam hati mereka. Pemahaman tentang Tuhan juga telah bertambah.


Mereka sudah dapat melihat bahawa penyembahan dan ketaatan adalah kewajipan hamba kepada hak ketuhanan Allah s.w.t. Pemberian atau penolakan tidak sedikit pun mengecilkan hak tersebut.


Allah s.w.t disembah kerana Dia adalah Tuhan. Dia ditaati kerana Dia adalah Tuhan. Dia bersifat dengan sifat-sifat ketuhanan yang mewajibkan Dia disembah dan ditaati. Tidak perlu lagi kepada sebarang alasan lain.

Hamba Allah s.w.t tidak ada pilihan melainkan bergantung kepada-Nya, Allah  s.w.t, yang bersifat dengan sifat-sifat iftiqar, yang mewajibkan yang lain bergantung kepadanya. Dia memiliki semua kekuasaan dan kekayaan. Dia yang memberi atau menolak. Segala-galanya adalah milik-Nya dan Dia boleh berbuat apa sahaja terhadap apa yang menjadi milik-Nya.

Hamba yang menyedari hakikat ini sangatlah berhajat kepada keredaan Allah s.w.t, iaitu Allah s.w.t menerimanya sebagai hamba yang benar-benar melakukan kewajipan terhadap hak ketuhanan-Nya. Jika Allah s.w.t reda kepadanya Dia tidak akan mengadakan tuntutan kepadanya lantaran kelemahan dan kejahilannya dalam melaksanakan kewajipan terhadap hak ketuhanan tersebut.

Orang awam beramal kerana mengharapkan nikmat dari Allah s.w.t. Ahli tarekat   beramal kerana mengharapkan keredaan Allah s.w.t.

*   *   *   *   *   *   *
3). Orang yang telah bertemu dengan yang dicari membinanya di atas dasar yang ke tiga. [“Ilahi! Engkau jua maksud dan tujuan, tiada lain yang kami cari.”  ]

Bila hati sudah menjadi suci bersih dan jika diizinkan Allah s.w.t, pintu hakikat dibukakan kepadanya. Bila dia berhadapan dengan hakikat, dia tidak melihat  amal sebagai kebaikan yang keluar dari dirinya, tetapi dia melihat amal itu adalah anugerah Allah s.w.t kepadanya. Jika Allah s.w.t yang mengurniakan amal, mengapa pula ada tuntutan terhadap amal itu.

Pengalaman hakikat yang lebih mendalam membawa seseorang kepada suasana fana. Dalam fana amal dan kurnia tidak terlihat lagi. Keredaan Allah s.w.t juga tidak kelihatan.

Mata hati hanya tertuju kepada Allah s.w.t. Allah s.w.t meliputi segala sesuatu. Dia meliputi keredaan-Nya, kurnia-Nya dan perbuatan-Nya. Walau ke mana pandangan dihalakan di sana kelihatan Allah s.w.t, tidak ada yang selain-Nya. Allah s.w.t berfirman:

Maka ke mana sahaja kamu arahkan diri (ke kiblat untuk menghadap Allah) maka di situlah arah yang diredai Allah; (Ayat 115 : Surah al-Baqarah)


Dan Ia tetap bersama-sama kamu di mana sahaja kamu berada. (Ayat 4 : Surah al-Hadiid)

Ahli hakikat tidak melihat kepada dirinya, amalnya, kurniaan Allah s.w.t dan keredaan-Nya. Mereka melihat hikmat kebijaksanaan Allah s.w.t dalam menjalankan takdir-takdir, termasuklah dirinya, amalnya, kurniaan-Nya dan keredaan-Nya.
.

No comments:

Post a Comment